GOD IS VERLIEFD

© Geert Bles, Heerlen 2001



Vrijdagavond liepen 25.000 mensen over de dijkin Volendam, een stille tocht van verbondenheid. Weinig woorden, maar instilte meedragend en meevoelend de pijn en het verdriet van kinderen en ouders. Het voelde die paar uurtjes als iets van heilige grond, want waar mensen verbondenheid zoeken daar komt God tot leven.

Niet zo lang geleden zag ik op TV een uitzending, waarin een jonge vrouwvertelt van haar leven. Het was niet zo rooskleurig geweest. Zij had alskind geen liefde ervaren; integendeel, zij was ruw misbruikt. Zij was waserg eenzaam geweest en had moeten vechten om overeind te blijven. Zij hadgeen vertrouwen meer in mensen om haar heen en hield contacten af om zichzelf te beschermen. Totdat Erik in haar leven kwam, die van haar ging houden,die haar begreep, die door alles heen keek en een diepere schoonheid vermoedde, die haar huiver en wantrouwen een plek kon geven. Erik had geduld en bleef in haar geloven. Hij bleef komen en zij ervoer gaandeweg de kracht vanzijn liefde.

Zijn liefde vond uiteindelijk de weg naar wat er diep in haar leefde en niet stuk was. Voor het eerst in haar leven mocht zij ervaren dat zijwerd gewaardeerd om wie zijzelf was. De schoonheid, diep in haar verborgen,kwam naar boven, door zijn liefde, door zijn tact, door zijn trouw. Enzij, zij laat zich raken door die liefde, vertrouwt zich toe en opent zichvoor hem. 

Echte liefde heeft scheppende kracht. De ander gaat veranderen, innerlijken uiterlijk, wordt heel en mooi. Wantrouwen en verzet verdwijnen, om plaatste maken voor zachtheid, vertrouwen en overgave. Echte trouwe liefde blijktin staat om de ander tot nieuw leven te brengen.

Zó is God en zó wil Hij met mensen omgaan. "Zoals eenjongeman zijn meisje huwt, zo zal Hij, die u opbouwt, u huwen", zegt immers de eerste lezing van vandaag. Gods relatie met de mens is een liefdesrelatie. God raakt verliefd op de mens, die Hij gemaakt heeft, omdat Hij in diemens ongekende mogelijkheden ziet, die hij/zij zelf niet onderkent of vermoedt.

Zoals het in een huwelijk tussen twee mensen gaat om verantwoordelijkheid voor elkaar, over trouw aan elkaar, over het in elkaar opgaan in een twee-eenheid die leven schept, zó wil God een relatie met zijn volk.

Uit dat verbond tussen God en zijn volk ontstaat een andere wereld: Woestijn wordt paradijs, leegte wordt volheid, armoede wordt rijkdom, gebogen mensen gaan rechtop, water wordt wijn.
 

God, die een God van leven is, heeft in die mens scheppende mogelijkheden gelegd, mogelijkheden om leven te brengen, om leven te koesteren. 

Op die mens is God verliefd, zoals een jongen op zijn meisje. Hij houdtvan haar om haar schoonheid,om nieuw leven in het verschiet, in haar; omde mogelijkheid die zij in zich draagt om nieuw leven te schenken.
 
De mens kan zich laten raken of niet, zich toevertrouwen of niet, zichopenen voor God of niet, zoals het meisje voor de jongen. De mens kan jazeggen, zijn/haar diepste mogelijkheden optimaal gebruiken om leven tebrengen. De mens kan ook nee zeggen, zijn /haar mogelijkheden misbruiken.'Ik houd u vandaag het leven voor en het geluk, maar ook de dood en hetongeluk' (zegt God tot zijn volk in Deut.), leven en dood houd ik u voor.Kies dan het leven.'

Als een bruidegom vraagt Hij onze hand, vraagt Hij om het jawoord. Hijziet schoonheid en mogelijkheden ten leven, maar respecteert onze vrijheid. Hij heeft de mens lief, maar lonkt naar een liefde volle reaktie. Er kangeen liefde zijn, als er geen antwoord is, geen wederkerigheid.  

Pas dán, als dát gebeurt, als de mens zich laat raken, pas dán wordt de woestijn vruchtbaar, wordt water wijn, de oudewereld nieuw, de droom werkelijkheid. Pas dán kan die mens zelfniet anders dan levengevend omgaan met de wereld, met de schepping, metzijn/haar medemens.

Ja, waar mensen verbondenheid zoeken met elkaar, daar komt God tot leven,daar betreedt men heilige grond.