PROFEET TOM

© Geert Bles, Heerlen 2001



Bij de lezingen van vandaag, dacht ik aan Tom. Tom is vijftig en sinds lang een van mijn beste Afrikaanbse vrienden. Hij is journalist, afkomstig uit Liberia en van het goede hout gesneden. Als je met hem in contact komt, voel je zijn vuur, zijn bevlogenheid en inzet voor waarheid, voor recht, en zijn boosheid over onrecht en corruptie van de leiders in zijn land. Toen ik hem de eerste keer ontmoette in 1987, was hij kort daarvoor ontsnapt uit het gevang in Monrovia. Drie keer heeft hij sindsdien moeten vluchten uit zijn land. Hij loopt mank vanwege een schotwond in zijn been. Hij is een vluchteling, die onder ons woont, wel met een status. Steeds opnieuw verwondert het mij, hoe het mogelijk is, dat Tom het niet voor gezien houdt en zo vol vuur blíjft opkomen voor waarheid en recht, en blijft schrijven tegen onrecht en corruptie bij de leiders in zijn land. Hij heeft toch aan de lijve ervaren dat er een prijskaartje aanhangt, dat je leven gevaar loopt als je corrupte praktijken aan de kaak stelt. Hij woont nu in Heerlen; in zijn land is hij niet veilig. Hij gaat door met strijden voor recht en tegen onrecht in zijn land, in Afrika, in de wereld, maar nu via internet; hij kan niet anders. Verleden week is hem meegedeeld door het ministerie van Buitenlandse Zaken, dat hij voorzichtig moet zijn in zijn contacten, omdat hij bovenaan de dodenlijst staat in zijn land. De boodschap die hij uitdraagt is de machthebbers in zijn land niet welgevallig. 

Als ik aan het verhaal van Tom denk, dan denk ik: Hij is een profeet van vandaag. Profeten zijn soms opvallend, maar meestal onopvallend onder ons aanwezig. Je kunt ze tegenkomen op de promenade in Heerlen, voor wat het uiterlijk betreft mensen zoals iedereen, maar in feite vol van een wereld die anders is dan de wereld waarin wij wonen, en die daarover spreken en - zoals Tom - schrijven. Profeten zijn mensen, die een boodschap hebben, die niet altijd welgevallig is. Zij spreken ons aan op ons leven, op onze houding, op onze standpunten.  Ze brengen niet altijd een gemakkelijke boodschap. Zij roepen op tot een omkeer naar leven. Ze wijzen op wegen die begaan moeten worden om een samenleving menswaardig te maken of te houden.

Want wat zijn profeten, wat doen ze?
Het zijn mensen, die anders tegen de werkelijkheid aan kijken dan hun tijdgenoten. Het zijn mensen, die een beeld voor ogen hebben, hoe de schepping door God bedoeld is, harmonie en vrede; alles in onderlinge samenhang, mens en dier en alles wat leeft. Ze wegen de ontwikkelingen en zien, hoe die onderlinge samenhang verstoord wordt, hoe het milieu aangetast wordt, hoe de huidige generatie leeft op een manier die het leven voor toekomstige generaties bedreigt, hoe de westerse wereld zich een levensniveau aanmatigt ten koste van de mensen in het Zuiden.
Profeten wegen het politieke beleid en gaan na waar prioriteiten liggen, of de sterkste schouders ook de zwaarste lasten dragen, of er groepen zijn die onderdrukt worden en wat daaraan wordt gedaan. En ze kijken kritisch naar de geestelijke leiders. Houden zíj zich bezig met fundamentele kwesties van leven en dood, of kissebissen zij over hun eigen macht en positie? Ondersteunen zij de zwaksten in de samenleving, de onderdrukten, de armen? Of kijken ze alleen de machtigen en rijken naar de ogen? 
Met zulke vragen zijn profeten - ook vandaag - bezig, en dan, soms plotseling, krijgen ze een ingeving. Het is of er iets doorbreekt. Hun boodschap is een oproep tot omkeer naar leven; naar levenskansen voor iedereen, ongeacht kleur, afkomst, ras en geslacht; naar levenskansen ook voor de komende generaties. 

Die oproep draagt onvermijdelijk een waarschuwend karakter, en dat valt niet altijd in goede aarde. Zij praten de mensen niet naar de mond, maar klagen het onrecht aan en stellen hun toehoorders voor een ondubbelzinnige keuze: het een of het ander, met alle consequenties vandien. Dat is iets wat mensen niet graag horen, vooral leiders niet. Maar het met woord en daad opkomen voor waarheid roept tegenreakties op. Dat was het geval met Jezus, zoals we hoorden in het evangelie. "Van wie ben jij er een?" vroegen zijn stadgenoten. Wat denk je wel! En zij bedreigden hem met de dood.  

Wie zijn onze profeten?  Naar wie luisteren wíj?
Als bij voorbeeld op dit moment de discussie gaat over criminele asielzoekers, bij wie leggen wij dan ons oor te luister? 
- Zijn dat de politici, die roepen: Als ze zich niet gedragen eruit ermee, Nederland is vol, 80.000 mensen in de AZC's is teveel, onze economie moet sterk blijven en blijven groeien, onze sociale voorzieningen zijn voor ons en voor niemand anders, ons eigen volk eerst?
- Of zijn het juist de mensen van elders, die naar ons gevlucht zijn, die ons tot nadenken moeten stemmen: over de ongelijke verdeling van de goederen in de wereld, over onze economie, over de ongelijke levenskansen, over de hebzucht van het Westen, over de roof van grondstoffen, over de onwil van het Westen om handels relaties onder kritiek te stellen, om echt het brood te breken op wereldschaal?
- Tom is een vluchteling, zwart van huidskleur, uit Afrika, uit Liberia nota bene. Spelen wij op de persoon, zoals de inwoners van Nazaret deden tov. Jezus? Of luisteren wij naar hem, ook als zijn aanwezigheid ons vragen stelt naar onze levenswijze? 
- Er is moed voor nodig om tegen de stroom in te durven gaan. Er is ook moed nodig om te durven luisteren.