17e Zondag door het Jaar

© Eline Claassens, Heerlen 2005



Wat wilt u dat ik u geef? Wat zou je graag willen hebben, die vraag wordt geregeld gesteld als je familie hebt of vrienden en je bent jarig of  trouwt, vader/ moeder wordt of je werkt, of je hebt een jubileum, kortom als je iets voorstelt in onze maatschappij, als je erbij hoort..

De meesten van ons hier, zullen de vraag: wat zou je graag willen hebben, geregeld horen,

vaak moeten we nadenken over die vraag, want we hebben alles eigenlijk al…

en als je bij jezelf nagaat met  welk cadeautje je echt blij geweest bent, dan moet je misschien heel ver teruggaan in de tijd

 

Ik vermoed dat Salomo de vraag: “wat wilt u dat ik u geef” meteen anders geďnterpreteerd heeft, hij heeft aangevoeld dat als God je die vraag stelt die vraag van een andere orde is.

Salomo was koning van een groot rijk, hij voelt de verantwoordelijkheid en hij wil een goede, dwz. een rechtvaardige koning zijn, een die luistert met het hart, en niet alleen met zijn verstand, hij gelooft in de kennis van het hart dat zijn Joodse traditie hem heeft meegeven. Een gelovige Jood bidt dagelijks de centrale geloofsbelijdenis, het  Sjema’ of het ‘Hoor-Israel’:

Hoor Israël, de Heer is onze God, de Heer is de Enige. U zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met al uw krachten. De geboden die ik u vandaag voorschrijf moet u in uw hart prenten.

De geboden in de Tora, de vijf boeken van het Oude of EersteTestament zijn een richtingwijzer naar het juiste leven.

 

Mt is gegrepen door het voorbeeld van Jezus en zijn volgelingen. Hij ziet dat ze staan in de joodse traditie van de Wet en de Profeten maar dat Jezus en de zijnen daar een eigen, nieuwe invulling of uitvoering aan geven. Hij ziet dat het oude en het nieuwe elkaar versterkt, hij ervaart dat er een nieuwe Geest waait, ’n Ruach, die de verbondenheid met de traditie duidelijker maakt en die ruimte biedt voor enthousiaste inzet en creativiteit om dat Rijk waar Jezus over spreekt, nu, mee waar te maken. Wie Jezus’leerling wil zijn neemt niet alleen het nieuwe tot zich, maar blijft ook verbonden met de traditie, de schat waar je uit kunt blijven putten om de parel te vinden.

 

Mt vertelt over de gelijkenissen waar Jezus over sprak, over de aarde en de parel als metafoor,  een poging om uit te leggen wat eigenlijk niet uit te leggen valt, de aarde als metafoor voor moeder Aarde die leven geeft en voortbrengt en leven neemt, een onophoudelijke constante cyclus, eindeloos, schepping bij uitstek , adembenemend. De parel als metafoor voor de perfectie van die schepping, een soort voorproef van een uiteindelijke volmaakte vorm en glans en kleur, verborgen in een onooglijke schelp,  een belofte uit het Rijk dat er hoe dan ook komt.Gelijkenissen om in een enkel woord en beeld  te vatten wat op het juiste moment de goede keuze is.

Hoe doe je dat op het juiste moment het goede kiezen? Heel eenvoudig zegt Mt: je moet er nu met hart en ziel voor kiezen om, dat Rijk van melk en honing voor iedereen, dat Rijk waar rechtvaardigheid heerst, mee waar te maken. Zoek de akker, die aarde waar dat Rijk waar Ik in geloof, kan groeien. Geloof in de nooit meetbare groeikracht van de aarde en het zaad, geloof in de parel die zichtbaar wordt voor wie de rechtvaardige weg durft te gaan.

Je moet er alles voor over hebben, je moet alles wat je doet en nalaat ‘wegen’ naar mijn maat, je zult voor gek verklaard worden, voor achterlijk versleten, voor niet van deze tijd, een mietje, een vreemdeling, maar als je dat kunt opbrengen en dat zijn er maar weinigen, zegt Mt, dan pas is er blijdschap die alle verdriet aankan en die Leven met een Hoofdletter geeft.

 

Denk niet te gemakkelijk dat jij het bent dat jij de goede weg kiest. Het sleepnet van het leven neemt allerlei soorten vis mee, maar uiteindelijk als de tijd er rijp voor is zal pas blijken welke vis goed en welke niet, tot die tijd zwemt de goede vis naar de rotte Tot het allerlaatste moment krijgt de mens de kans om voor het goede te kiezen.

 

Ik heb het moeilijk gehad met de gelijkenissen van Mt, vooral met de gelijkenis over het goede zaad dat opgroeit met het slechte en dat je moet laten staan tot aan de oogst. Moeilijk omdat ze na de aanslagen nu ook dichtbij huis in een ander daglicht staan. Ik was bang, boos misschien ook dat het kwaad de overhand krijgt. Ik zie de onschuldige slachtoffers maar ook de daders die mogelijk slachtoffer zijn van ons beleid, en het beleid in moslimlanden, die de Koran naar hun hand zetten en niet willen luisteren met het hart. Ik ben bezorgd om  onze niet- inzet, onze onverschilligheid en maar op zijn beloop laten, ons niet willen  luisteren met het hart maar puur veroordelen uit angst en onkunde.

Oordeel niet te snel, druk Mt ons op het hart, oordeel hooguit pas nadat je hebt geluisterd met je hart, nadat je hebt gewikt en gewogen zoals Hij dat zou doen, het kan niet anders dat dan dat Rijk dichterbij komt voor alle partijen, voor daders en slachtoffers….tot het Eind, tot de tijd vol is krijgen we de kans ons te bekeren, en kunnen wij gered worden ..