Vrede = Voldoende is genoeg

© Nan Paffen, Heerlen 2005



We horen vandaag twee mooie lezingen.

Jesaja zegt: uw gedachten zijn niet Gods gedachten, Gods wegen zijn niet uw wegen. Dat klinkt alsof Jesaja een enorme afstand wil scheppen tussen God en de mensen. Het staat op gespannen voet met zijn eerdere zin: zoek de Heer en roep Hem aan, Hij is dichtbij, onze God die rijkelijk vergeeft. Maar ik denk dat Jesaja deze verzen heel bewust zo bij elkaar zet. Het voorkomt dat wij te gemakkelijk invullen hoe Gods wegen zijn, of dat wij te gemakkelijk denken te weten hoe God is en wat Hij met ons wil. Vooral in de evangelieverhalen worden we telkens weer verrast met verhalen die een heel andere wending nemen dan menselijkerwijs verwacht. Jezus laat telkens weer zien dat in het Koninkrijk van God heel andere maatstaven gelden dan in ons wereldje. Gods gedachten gaan onze gedachten mijlenver te boven. Daarom is wat Jezus zegt en doet, ook van een andere wereld.

“Onze wereld zegt: wie niet werkt, zal ook niet eten.

In de wereld van God krijgt ieder wat hij nodig heeft.

Onze wereld zegt: jij een geweer, dan wil ik er twee proberen te krijgen.

In de wereld van God worden de zwaarden omgesmeed tot ploegijzers.

Onze wereld zegt: oog om oog, tand om tand.

In de wereld van God geeft de een zijn leven voor de ander.

Als Gods bedoelingen met onze wereld waar worden, staat heel de wereld op zijn kop”. (tekst is van Kees Pannekoek)

Zo ook in het verhaal vandaag van de werkers in de wijngaard. Gelijk loon voor ongelijk werk? Nee! Dat kan toch niet! Het schokt ons gevoel voor sociale rechtvaardigheid. Het lijkt een beetje op mensen die heel regelmatig naar de kerk komen en met kerstmis mopperen dat zij zo vroeg moeten komen, omdat de kerk anders vol zit.

Of een vrouw die ziek is en zegt: ik heb toch altijd gezond geleefd, nooit gerookt, niet gedronken. En anderen leven er maar op los en hen treft nooit iets…. Het is niet eerlijk.

Blijkbaar gelden in de wereld van God andere maatstaven. God is anders. Hij is eenvoudigweg goed en wil dat alle mensen gelukkig kunnen worden in zijn liefde. God gunt ieder mens dat wat nodig is om te leven, niet meer en niet minder.

Deze parabel is ook een waarschuwing tegen ‘jaloersheid’. De was er bij de eerste christenen soms. Zij kwamen uit het Jodendom en hadden een lange godsdienstige loopbaan achter de rug. Daarom werden ze soms jaloers op heidenen die met veel minder voorbereiding tot geloof kwamen. We zien dat ook nu, dat mensen vaak menen dat jongeren het nu zo veel gemakkelijker hebben en veel gemakkelijker denken over geloofszaken dan zij vroeger.

 

God gunt ieder mens dat wat nodig is om te leven, niet meer en niet minder.

Dat is precies wat het evangelie ons vandaag wil zeggen. God gunt iedere werker in de wijngaard dat hij leven kan. En het loon van 1 denarie is het loon, waarvan een arbeider met zijn gezin in die tijd een dag kon leven. Dat loon gunt de baas van de wijngaard aan al die werkers, ook die maar heel even hadden mogen of kunnen werken. Jezus leert ons dat God geen econoom is, die prestaties bijhoudt en ‘loon naar werken’ geeft. God gunt iedereen dezelfde kansen op leven en toekomst.

 

Dit weekend begint ook de vredesweek, en vanuit dit verhaal van de werkers in de wijngaard leert Jezus ons om voldoening te vinden in dat wat genoeg is: voldoende inkomen, voldoende huisvesting, voldoende aandacht en liefde.

Hoeveel onvrede in de wereld komt niet voort uit het feit, dat één categorie mensen (een grote categorie) niet voldoende heeft om menswaardig te leven, terwijl er tegelijkertijd een andere categorie is, die nooit genoeg lijkt te hebben en almaar graait naar steeds meer, ook al heeft men het niet nodig om te leven.

Hoeveel onvrede in de wereld komt niet voort uit het feit dat mensen niet genoeg hebben, aan het feit dat grond, geld en kansen zo ongelijk verdeeld zijn….

Laten we ons niet te vaak leiden door het principe van de werkers van het eerste uur: dat prestaties en inzet betaald moet worden…..

Hoeveel ruimte is er nog voor gulheid en goedheid, die niets kost…., voor welgemeende betrokkenheid…..

Hoeveel ruimte voelen we om een ander voordeel en levensruimte te gunnen….

God gunt ieder mens dat wat nodig is om te leven, niet meer en niet minder.

Mogen wij vanuit die gedachte zoeken naar wegen van vrede en toekomst voor onze wereld. Amen.