Durven kiezen en berouwen

© Eline Claassens, Heerlen 2008



Terugkomen van een beslissing lijkt een teken van zwakte. Is dat zo?

In de politiek zien we dat mensen dan vaak niet meer meetellen. Je had vooraf moeten weten welke weg de juiste is.

 

Om te durven zeggen “ik heb me vergist” of “bij nader inzien lijkt me toch dat…ik het anders zouden moeten doen”, daar is moed voor nodig.

Vreemd eigenlijk dat we kinderen opvoeden door te leren ‘doen’, met vallen en opstaan, je leert van je fouten zeggen we dan, en dat dit groeien zou stoppen als je volwassen wordt….

 

Ik wil graag een voorbeeld geven over moed vanuit onze eigen Andreasparochie over een groeiend ander inzicht in hoe je je als parochie moet verhouden tot andere parochies.

De viering van het 25 jarig bestaan werd een aanzet tot ommekeer in beleid, in aanvoelen van hoe je een parochie aanstuurt. Er kwam een denktank, bestaande uit vertegenwoordigers van onze parochie, die zich wilde bezinnen op hoe een parochie, staand midden in de wereld van nu, eruit zou moeten zien. Er werd een sterkte/zwakte analyse gedaan waarin naar voren kwam dat we vooral sterk waren in zorg naar en voor anderen, en in een daarop geënte liturgie en catechese.

We gingen voor ónze parochie. Nu, zo’n 5 jaar later zeggen we, we gáán nog steeds voor een diaconale parochie, want een parochie die niet opkomt voor mensen in de knel welk bestaansrecht heeft die?  maar we gaan steeds meer inzien, dat we een diaconale parochie  meer kansen geven als we die aanpak waar mogelijk laten zien of delen met andere parochies. We willen niet op een eilandje staan, maar we gaan delen uitmaken van een federatie van parochies binnen onze katholieke traditie om samen, maar ook op eigen wijze, mee antwoorden te zoeken naar hoe we in de huidige tijd kerk zouden willen en moeten zijn.

 

Er is moed voor nodig om zó kerk te willen zijn, we zullen ons eerlijk en bewust moeten afvragen hoe sterk we zijn als Andreasparochie. Zo kerk zijn vraagt om een grote verantwoordelijkheid, inzet en volharding van de hele gemeenschap.

Ezechiël riep en roept ons op om rechtvaardige wegen te gaan, wat is rechtvaardig… u zelf zult die vraag moeten beantwoorden en wij als gemeenschap moeten er vorm aangeven, gesteund door verhalen uit de traditie.

 

Er is moed voor nodig om groei en ontwikkeling zichtbaar te zien worden in mensen en organisaties die in de ogen van anderen en van ons vaak slecht leven, zo laat Matteus ons vandaag zien. Zij die wij vaak hoeren en tollenaars noemen of met een netter woord profiteurs van onze centen, blijken vaak ontvankelijker te zijn voor het woord van God dan de ja- zeggers en nee-doeners,

 

Waarom is het hebben van oprecht berouw over eerdere keuzes vaak zo moeilijk ?

 

Misschien helpt het ons als we denken aan Paulus, die Jezus vervolgde en tot inzicht kwam, aan Franciscus en Augustinus die eerder losbandig leefden; zij hebben het roer omgegooid

en zijn gegaan voor een leven dat er niet eenvoudiger op werd, ze zouden niet meer ander willen, kùnnen

Ook Jezus komt op eerdere beslissingen terug als Hij de Kanenese vrouw die medelijden vraagt om haar dochter, afwijst. Maar zij laat z. niet wegsturen, ze knielt voor Hem neer en zegt, “aan de kruimels van uw tafel Heer, hebben wij genoeg,  vanaf dat moment kijkt Jezus anders naar wie eerder heidenen werden genoemd

 

Zouden wij elkaar kunnen sterken in een geloof dat gáát voor rechtvaardigheid, een geloof dat ons leven, vooral ook, gelukkiger maakt,

als we elkaar daartoe kansen zouden geven, uitdagingen, elkaar oproepen ….?