3de Zondag van de Vasten

© Eline Claassens, Heerlen 2009



We leven in een tijd waarin we aan den lijve gaan ondervinden dat de, in de laatste decennia bejubelde vrijheid van het individu, vrijheid van meningsuiting, recht op zorg en uitkering, pensioen, een baan, ongebreidelde winst, minder vanzelfsprekend, of misschien beter nog ter discussie staan. Er ontstaan haarscheuren, letterlijk en figuurlijk, in al onze zogenaamde zekerheden en overtuigingen. Tijd om ons alom te bezinnen, ons af te vragen waar zijn we mee bezig.

 

Hoe vrij waren we eigenlijk tot voor kort, in het rijke ik-tijdperk, waren we niet te lang onderweg met als enige doel: het goed, en vooral ook leuk hebben met elkaar. We gaan steeds beter aanvoelen dat we houvast nodig hebben, dat onderweg zijn zonder doel, zonder inzet, zonder knokken en pijn, zonder solidariteit, geen doel kan zijn.

 

Mozes is met zijn volk onderweg in de woestijn, gered uit de slavernij van Egypte. Hoe vrij zijn zij als je in het verhaal ervaart dat, zodra er iets mis gaat, Mozes de schuld krijgt en het volk begint te morren en zelfs zegt dat ze dan nog liever slaaf waren gebleven dan met hem onderweg te zijn…

Mozes gaat ten einde raad de berg op, om zich te bezinnen, hij komt terug met De Tien Geboden, misschien kun je beter zeggen de tien woorden, richtingwijzers, idealen om voor en naar te leven, met vallen en opstaan.

Hoe lang heeft onze kerk ze niet alleen maar gebiedend willen opleggen, Gij zult

en we voelden de bestraffende vinger, Gij zult niet doden, geen echtbreuk plegen, niet stelen, jaloers zijn, en als we al niet letterlijk doodden of echtbreuk pleegden dan had je geen doodzonde gedaan, dan gold die regel niet voor mij.

 

Een wet kan doodslaan wat er in je zit, aan idealen, aan creativiteit, aan ervaren, aan experimenteren. Je letterlijk houden aan regels doodt jezelf en elk mens, als mens.

Het je niet houden aan regels, of de mazen in de wet zoeken die nieuwe regels vereisen

die dan moeten gelden voor iedereen, doden uiteindelijk een hele maatschappij. Wij moeten ons samen afvragen wat ons tot vrijheid voert, tot innerlijke vrijheid, en wat ons, als we eerlijk in onszelf durven kijken, tot een gevangene maakt,

 

 

Hoezeer zijn we ons bewust dat ons leven ons gegeven is, dat ons leven eindig is,

dat wij misschien meer op de handelaren lijken in Jezus’ tijd dan we denken of toegeven aan onszelf, dat we toch steeds weer  kruipen op de stoel van God.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hij gaf richtingwijzers, hoe goed zou het zijn als we die samen steeds opnieuw interpreteren,

toetsen aan elkaar

Hij gaf richtingwijzers, ook daar in die tempel toen hij onderweg naar Jeruzalem vlak voor zijn onontkoombare dood  uitziend naar de tempel, een Heilige plek voor Hem, die nu door zijn eigen volk ontheiligd werd, van alle heiligheid ontdaan, door geld te maken van God.

 

We moeten leren, en onze kinderen opvoeden, heel duidelijk en consequent

wat de minimale normen zijn om te kunnen samenleven,

we moeten elkaar in respect durven aanspreken op mistoestanden

en om met elkaar en onze kinderen durven dromen en werken aan onze idealen

te zien wat Heilig is, wat nooit mag verdwijnen,

 

Leren, ons leven te aanvaarden zoals het is

vertrouwen dat waar we naar toegaan vanuit ons ideaal, de enige weg is

bereid elkaar te vergeven

een weg van solidariteit en delen met elkaar

Wij als tempel, die zich inzet met alles wat ze in zich draagt

met open vizier, samen zoeken, samen inzetten,

Zijn weg gaan, in het bewust zijn van Hem als de wijnstok, wij als rank.

 

Voorbede

 

Laten we bidden voor mensen die zich niet storen aan regels en normen,

die zich verrijken ten koste van anderen, die vernielen wat van de gemeenschap is,

 

Laten we bidden voor mensen die slaaf zijn geworden van tabak, alcohol, communicatiemiddelen, reclame

 

Laten we bidden voor slachtoffers, de 15 slachtoffers in de omgeving van Stuttgart,

voor mensen monddood gemaakt, verzwegen, de hel in Darfur,

voor weerloze kinderen, mensen die afhankelijk zijn

dat wij hen zien, ons realiseren dat wij ook slachtoffer kunnen zijn, worden

 

Maak ons tot mensen die geloven in de waarde van het leven, in Uw voorbeeld

in uw onvoorwaardelijk er zijn, steeds opnieuw

 

 

Vredewens:

Vrede wordt mogelijk als we ons verzetten tegen systemen die mensen onvrij maken,

mensen knechten,

laten we die kracht vragen aan Hem en aan elkaar