Van Goddelijke afkomst

© Geert Bles, Heerlen 2007



Een wonderlijk evangelie vandaag.  Mensen die geen gevoel hebben voor de diepere betekenis, sluiten zich af en halen hun schouders op: Och, schiet toch op! Wat moet ik hiermee? Dat klinkt als stoere nuchtere taal bij dit verhaal. Maar dit verhaal vraagt om  nadere uitleg, want het is een beeld van een diepere betekenis.  Ik wil met u proberen naar die diepere betekenis te zoeken.

 

Het gaat de evangelist Matheus om de persoon van Jezus uit te beelden. Wie is Hij toch?   We moeten goed voor ogen houden: Matheus schrijft zijn evangelie 30/40 jaar na de dood van Jezus, dus rond het jaar 70.  Hij overziet het hele leven van Jezus, vanaf de geboorte tot en met zijn kruisdood, en wat er daarna gebeurde. En hij weet van de verhalen die de ronde doen, van de geweldige invloed die Jezus heeft op de eerste christenen. Jezus heeft iets teweeg gebracht, dat zijn weerga niet heeft. Hij heeft een manier van omgaan met mensen laten zien, die bewondering wekt bij mensen, die wonderen doet. Zo iemand, die zo in het leven staat, kan niet zomaar een mens zijn zoals ieder ander. Hij moet op een heel bijzondere wijze geraakt zijn door God. Hij moet van goddelijke oorsprong zijn. God moet een aandeel hebben gehad in zijn geboorte. Daarom spreekt Matheus in het evangelie vandaag over zijn afkomst.. Zo begint de evangelielezing vandaag ook: De afkomst van Jezus was als volgt

 

We zien het elders de bijbel: aan uitzonderlijke mensen wordt een bijzondere geboorte toegeschreven, waar God de hand in heeft gehad. Isaac werd geboren uit Sara, die al oud was (ze moest er zelf om lachen toen ze hoorde dat ze zwanger was); Mozes werd in een mandje uit de rivier gevist, n.b. door de dochter van de Pharao; de geboorte van Johannes de Doper  uit Elisabeth en Zacharias was apart. Een zelfde bijzondere geboorte moet ook het geval geweest zijn bij die bijzondere mens, die Jezus was. God moet ook in zijn geboorte  een hand  gehad hebben, schrijft de evangelist Matheus 40 jaar na zijn kruisdood. Daarom horen wij vandaag dit wonderlijke verhaal vandaag over zijn bijzondere geboorte

 

Uit een jonge vrouw, uit een maagd, door toedoen van God, is Hij geboren, zegt het evangelie: “Maria bleek zwanger te zijn van de H.Geest”. Moeten we dit letterlijk verstaan, als een biologisch gebeuren? Zeker niet! Hoe moeten we het dan verstaan?  Dat een leven, dat zo’n zuivere afspiegeling is van wat/wie God is, wel van goddelijke oorsprong moet zijn. 

Daar gaat het de evangelist Matheus om: zonder de Geest van God zou Jezus nooit uitgegroeid zijn tot de Zoon van God, die Hij in zijn latere leven zou blijken te zijn.

Zo moet ik dit verhaal van Matheus verstaan: Geen biologisch hoogstandje, maar simpelweg: bij zo’n goddelijke mens, die Hij zal blijken te zijn, past een goddelijk afkomst.         

 

En als we dit beeld doortrekken, dan zal ook de plek van Jozef , de man van Maria, herschreven moeten worden. Het is eigenlijk geen wonder, dat Jozef de geschiedenis is ingegaan als een goeierd.  Als een zachte, wat oudere man, die het allemaal over zijn kant laat gaan. “De goede St. Jozef, hij streelde”… Maar ook hij moet in het verhaal van de evangelist Matheus over de afkomst van Jezus een plek krijgen. Jozef begrijpt niet wat er gebeurt, staat er, maar hij is rechtvaardig, hij buigt zijn hoofd, hij weet dat God zo zijn eigen wegen heeft, die voor ons mensen niet altijd te bevatten zijn, vaak verwarrend zelfs en al onze redeneringen en berekeningen doorkruisend. Maar Jozef kan leven met een geheim.

 

Dit laatste, die houding van Jozef, is iets wat mij vandaag bezig houdt en aanspreekt: Ook in mijn leven, in ons leven, gebeuren  dingen die ik niet begrijp. Als ik eens rondkijk hier in de parochie en zie, wat er allemaal gebeurd is, en gebeurt in de laatste tijd, wat mensen overkomt, dan heb ik niet zomaar een antwoord. Mensen die uit ons leven zijn weggevallen op een onbegrijpelijke manier. Zij, die achterblijven, zitten met schrijnende vragen, maar krijgen geen antwoord. Of mensen die te horen hebben gekregen van de dokter: het zit niet goed met je; de medische wereld is tot veel in staat maar is nu aan het einde van zijn kunnen. En soms zijn die mensen nog zo onvoorstelbaar jong, dromen nog van toekomst, maar die lijkt er niet meer in te zitten. Alleen maar vragen, geen antwoord.  Ja, het leven kan soms zo verwarrend zijn,  zo anders dan wij ons hadden voorgesteld. Onze wereld kan soms helemaal  uit zijn voegen raken. Dan denk ik aan de figuur van Jozef, die zijn eigen angst en twijfel overwint en vol vertrouwen de onbegrijpelijke boodschap van de engel ter harte neemt. Zijn wij in staat om, net als hij, het hoofd te buigen en te leven met vragen, te leven met een geheim?