We hoorden een prachtig
visioen van Jesaja. Een droom van licht, ondanks de duistere tijden waarin het
volk verkeerde.
Ik las vorige week ook
zo’n droom in ‘missie interactie’:
gekozen door een Afghaanse moslim Seddiq Mossadeq
Droom
van vriendschap voor de rest van je dagen.
Droom
van afwezigheid van alles wat scheidt.
Droom
van een leven in goede gezondheid.
Droom
dat armoede niet meer bestaat.
Droom
van het beste voor heel je familie.
Droom
dat kleuters weer oud kunnen worden.
Droom
van een tijd zonder oorlog en strijd.
Droom
dat het goede gedaan kan worden.
Droom
van zorg voor de wereld en elkaar.
Droom
van de liefde en droom van de vrede.
Droom
dat gerechtigheid overal heerst.
Maar
als je droomt, droom dan niet in je bed.
Droom
met de hand aan de ploeg en bid
dat God je kracht geeft, genade en moed
om te bidden, te werken en te sterven voor je droom.
(uit: wereldwijd Brevier, nr.2)
mooie beelden, mooie dromen.
Het is prachtig dat mensen nog kunnen dromen van een betere wereld. Maar met
dromen alleen ben je er nog niet. Dromen vragen om acties. Dromen worden pas
een kracht als je er ook iets mee wilt gaan doen. Als je er niet alleen troost,
maar ook inspiratie in opdoet om er aan te werken. “Droom dan niet in bed”, zegt
de schrijver, “maar droom met de hand aan de ploeg”.
Wij mensen kunnen niet
zonder dromen, zonder visioenen. En dat is typisch Christelijk, en ook typisch
Joods, en ook typisch Islamitisch, en typisch voor Boeddhisten en
Hindoeďsten. Kortom: daarin vinden alle
culturen zich terug. Het visioen van Jesaja is een visioen van integratie, van
dat verlangen naar Licht (met een hoofdletter). Er is een zeer menselijk
oerverlangen naar licht, naar hoop, naar Iets of Iemand die ons leidt.
Zo verging het ook de wijzen
in het evangelie (geen Joden, maar sterrendeskundigen uit Mesopotamië):zij
zagen een ster, een kregen een gratis teken, waarom ze niet gevraagd hadden;
maar zij gingen enthousiast op weg, onbevooroordeeld en onbevangen lieten ze
zich leiden door een ster. Een ster die voor mensen uit die streken en cultuur
een teken was van iets nieuws, iets groots dat stond te gebeuren: een nieuwe
koning. De wijzen lieten zich leiden door een ster, door een droom en gingen op
weg. Hundroom bleef niet een mooi gedachtenspinsel, maar dreef hen vooruit. Zou
dat niet ook de reden zijn, waarom ze ‘wijzen’ genoemd worden in het verhaal?
Ook Herodes liet zich
leiden, hij ging te rade bij de Schrift; maar angst en bezorgdheid om zijn
eigen macht bewogen hem om dat visioen, die droom te misbruiken. Hij kon niet
zien dat koning-zijn ook iets anders kon betekenen dan macht en praal, dan een
groot paleis en veel soldaten. Hij kon niet zien dat een vredesvorst kon
opstaan, die zelf geen aanzien wilde, maar die mensen wilde aanzien die niet
gezien werden, die mensen wilde helpen die door iedereen werden uitgestoten of
genegeerd, die zich juist dienstbaar wilde maken aan anderen.
Herodes en de
schriftgeleerden zetten de wijzen wel op de goede weg. Al waren zijn eigen
bedoelingen slecht. Met een visioen, een ster en de Schriftuitleg gaan de wijzen
verder en vinden dan ook het kind. In het eenvoudige herkennen ze het grootse,
in het kleine zien zij het grote; geloven is op zoek gaan en soms ook vinden.
De wijzen hebben het gevonden, omdat ze op weg gingen, omdat ze zich lieten
leiden door een ster, door een visioen, door een droom.
Hier op het altaar liggen
drie kronen. Die horen bij het feest van vandaag. Dat noemen we meestal
‘driekoningen’. In de bijbel worden deze echter ‘wijzen’ genoemd. Zijn er drie
kinderen hier die voor eventjes koning willen zijn? Ik heb een paar vragen die
daarbij horen.
-
wat is dat: een wijs iemand?
-
Noem eens een wijs iemand?
-
Waarom zouden de drie koningen
eigelijk ‘wijzen’ heetten?
Dus:
Misschien kunnen we wel
zeggen dat mensen wijs zijn als ze achter een ster aan gaan, als mensen nog
kunnen dromen van een mooie wereld voor iedereen, als mensen nog een visioen
hebben van vrede, van een wereld waar iedereen evenveel waard is en even veel
meetelt.
Dan kan wat toen geschiede
‘in die dagen’, ook nu gebeuren in onze tijd.
Amen.