Gedachte van de week – Wie zeggen jullie dat Ik ben?

21 augustus 2011


 “ Wie is de Mensenzoon  volgens de mensen; wie ben ik volgens jullie?“, vraagt Jezus aan zijn leerlingen. Wat bedoelt Hij daarmee? Waarom stelt Hij die vragen? Is Hij onzeker over het beeld dat Hij oproept, of wil Hij zijn leerlingen - ook ons dus - toetsen op hun geloof?

Jezus zoekt bij zichzelf en bij de leerlingen naar de grond, de diepere betekenis van het geloof in God en zijn koninkrijk. Hij tast af waar hijzelf en de anderen voor willen staan. De leerlingen geven als antwoord: “Sommigen zeggen Johannes, anderen Elia, weer anderen Jeremia of een van de profeten”. Het zijn de namen van de grote voorgangers uit Israël. Bijna vanzelfsprekend wordt Jezus gezien als een van hen. Hij wordt aldus geplaatst binnen het veilige en vertrouwde. Dat is niet zo verwonderlijk. Het is heel menselijk. Dan weet je maar waar je aan toe bent. Ook wij doen dat maar al te vaak: mensen tot ‘bekenden’ maken. Maar door Jezus zó als het ware een plaatje op te plakken wordt duidelijk dat ze Hem juist niet kennen! Ze zien niet wat werkelijk is. Jezus heeft danook geen vrede met deze antwoorden. Hij wil graag weten wie híj is, hoe hij zélf gezien wordt en niet op wie hij lijkt. Hij wil weten of zijn boodschap overkomt. En hij wil weten wat de leerlingen zélf over Hem denken: “En jullie, wat denken jullie?” Hebben ze Hem wel ooit echt gezien? Weten ze wel wie hun rabbi is, wat er in hem leeft, waar Hij voor staat? Wie ben ik voor jullie, wie ben ik voor jou Petrus, voor jou Jacobus, voor jou Andreas, voor jou….? Hier kunnen we onze eigen naam invullen, want Hij vraagt het ook aan ons: Wie ben ik voor jullie, voor jou? Dat is een vraag om diep over na te denken. Wie is Jezus voor ons, voor mij? Hebben ook wij geijkte antwoorden, of betekent Jezus wérkelijk iets voor ons, voor ons leven? Begrijpen wij iets van deze bijzondere, goddelijke mens? Van het grote mysterie van Gods Liefde dat in zichtbaar is geworden?  Laten wij ons door Hem raken? Geeft Hij richting aan ons leven?

Simon Petrus komt  tot de diepe belijdenis:  “Jij bent de Messias, de Zoon van de levende God”. Hij heeft dit inzicht niet uit zichzelf: het is Hem door de Vader geopenbaard. “Jij bent de Messias, de Zoon van de levende God”….. Zo wordt Petrus een sleutelfiguur voor de volgers van Jezus, een rots waarop de gemeenschap verder kan als Jezus er niet meer is. Hij krijgt de sleutels van het koninkrijk van God, als eerste, maar niet als enige. Iedere gelovige die het woord van God in zijn binnenste durft te verstaan mag in het voetspoor van Jezus getuigen van deze blijde boodschap.

“Wie ben ik volgens jou?” Kunnen ook wij van binnenuit getuigen dat Jezus de Messias is, de  Zoon van de Levende God? Kunnen ook wij een rots zijn voor zijn gemeenschap? Kan er ook op ons worden gebouwd? Kunnen ook wij bevrijding brengen, liefde en vrede? Ja, dat kan. Niet uit eigen kracht, maar uit de kracht van de Vader in de hemel. Dat we daarop durven vertrouwen!